Použitie zimných pneumatík v lete:
- Brzdné dráhy zimných pneumatík sú v lete výrazne dlhšie
- Presnosť riadenia klesá o 15 %
- Zvyšuje sa valivý odpor a opotrebenie
Pomerne nízke teploty mohli až doteraz vo vodičoch vzbudzovať dojem, že môžu jazdiť na zimných pneumatikách celý rok. Na tento omyl poukazuje Dr. Andreas Topp, vedúci vývoja zimných pneumatík koncernu Continental: „V teplejšom období roka dosahujú zimné pneumatiky dlhšie brzdné dráhy než letné pneumatiky a tiež výrazne klesá presnosť riadenia,“ varuje Dr. Topp. Jazdné testy pri letných teplotách ukázali, že vozidlo so zimnými pneumatikami, ktoré sa snaží zastaviť z rýchlosti 100 km/h, potrebuje na úplné zastavenie o približne 6 metrov viac než vozidlo s letnými pneumatikami. To je viac ako dĺžka vozidla, zodpovedajúca zvyškovej rýchlosti 37 km/h, ktorú vozidlo vybavené zimnými pneumatikami stále vykazuje na rýchlomere v momente, keď vozidlo s letnými pneumatikami už zastavilo. Pri použití zimných pneumatík v letnom období sa tiež výrazne zhoršuje stabilita vozidla.
„Namerali sme o 15 % horšiu presnosť riadenia,“ vysvetľuje Dr. Topp. Zatiaľ čo vyhýbavý manéver je pri rýchlosti 80 km/h s letnými pneumatikami bezproblémový, pri použití zimných pneumatík v letnom období je táto kritická hranica na úrovni pod 70 km/h. „Bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste,“ radí Dr. Topp. Dokonca ani pre vodičov, ktorí jazdia iba v mestskej premávke, nie sú zimné pneumatiky tou najlepšou voľbou. Úroveň ich opotrebenia je v teplom období roka vysoká a ich valivý odpor počas používania v letnom období je až o 15 % vyšší než pri letných pneumatikách, takže výrazne rastie spotreba paliva vozidla. Topp preto odporúča v tomto období používať letné pneumatiky a zimné pneumatiky v chladných mesiacoch roka.